|
SERO:s vätgas/hydrogensektion har en inriktning på småskaliga projekt mera relaterade direkt till konsument. Speciellt fokus har vi på uthållig energi och lagring via hydrogen och utmatning genom bränsleceller. Sektionen betonar vätgaslagring, små system för reservkraft, samverkande kombinatanläggningar exempelvis vind-, sol-, småskalig vattenkraft, vågenergi/H2-bränsleceller, gärna högeffektiva batterisystem byggda på lågspänning. |
Sektionen lägger ner mycket av arbetet på att informera främst: tekniker, yrkeslärare och ungdom om hydrogen- samhället och dess möjligheter
Vi arbetar tillsammans med CET=Centrum för Ekologisk teknik framöver för att inhandla en mindre bränslecell(1kW) på andelsbasis.
Den som är intresserad kan anmäla sig till oss för mer information). Bränslecellen skall så långt det är möjligt försörjas med vätgas från lokalt producerad "flödande energi"
Vår sektion informerar dig om kurser, utbildning, tipsar om arbeten och ger dig nyheter om infrastrukturen på vätgasområdet i Sverige och i våra nordiska grannländer. Hör av dig. BLI MEDLEM. Vi finns för dig. Förutom i tidningen Förnybar Energi & Energieffektivisering kan du få nyheter och sammanfattningar i CETs nyhetsbrev
www.ekocentrum.se
.
Det mesta av utveckling för vätgas sker f.n. i Västsverige mycket tack vare våra kontakter med Norge och Danmark där man kommit en bra bit på väg (se våra länkar)
Andra intressanta sidor är www.zero.no och www.h2logic.com
Medlemskap
Medlemsavgift 350 kr/år. Betalas till postgiro 6 78 57-3 (SERO).
Ordförande
Kjell Mott
Orustgatan 18 F,414 74 Göteborg
Telefon: 031-24 86 80, E-mail:
kjellmott@yahoo.se
De fossilfria och förnybara energikällorna sol och vind går starkt fram [1]. På transportsidan har alternativet batterier och elbilar dominerat de senaste åren. Det är slående hur debatten om hur fossilfrihet skall uppnås tenderar att bli ensidig och dogmatisk. Mer eller mindre säkert förutsagda alternativ står mot existerande. Vi vill här diskutera läget för alternativet bränsleceller och vätgas. Vätgas kan framställas från vatten via elektrolys. Eftersom svensk elektricitet i stort sett är av icke-fossilt ursprung kvalificerar sig den elektrolytiskt framställda vätgasen också som ”fossilfri”.
De fossilfria och förnybara energikällorna sol och vind går starkt fram. På transportsidan har alternativet batterier och elbilar dominerat de senaste åren. Det är slående hur debatten om hur fossilfrihet skall uppnås tenderar att bli ensidig och dogmatisk. Mer eller mindre säkert förutsagda alternativ står mot existerande. Vi vill här diskutera läget för alternativet bränsleceller och vätgas. Vätgas kan framställas från vatten via elektrolys. Eftersom svensk elektricitet i stort sett är av icke-fossilt ursprung kvalificerar sig den elektrolytiskt framställda vätgasen också som ”fossilfri”. Det är den vätgasen vi diskuterar här.
Har vätgasen en plats? Jonas Blomberg har sammanställt några diskussionspunkter, för att få en överblick. Övergången till fossilfria drivmedel är allas angelägenhet. Siffrorna är ur officiell statistik, från bloggar, intervjuer med representanter från olika institut och industrier.
Läs mer här
En glädjande miljönyhet nyhet från Norge. Läs mer på
www.zero.no
gå in på Hydrogen och ta del i en framsynt utveckling, som vi Sverige fuskade bort i Stockholm (SL) för ett par år sedan |
Bränslecellskonferens 2015 -12 -10
|
|
EKOPARK, STRÖMSTAD |
Dansk udviklingssamarbejde skal sikre forureningsfri brintdrevne gaffeltruck
Gaffeltruckproducenten DanTruck A/S og virksomheden H2 Logic A/S har indgået en samarbejdsaftale om udvikling og kommercialisering af forureningsfri brintdrevne gaffeltruck. Läs mer |