Vätgas och Bränsleceller

                   

Att tanka en vätgasbil   

SERO:s vätgas/hydrogensektion har en inriktning på småskaliga projekt mera relaterade direkt till konsument.
Speciellt fokus har vi på uthållig energi och lagring via hydrogen och utmatning genom bränsleceller. 

Sektionen betonar vätgaslagring, små system för reservkraft, samverkande kombinatanläggningar exempelvis vind-, sol-, småskalig vattenkraft, vågenergi/H2-bränsleceller, gärna högeffektiva batterisystem byggda på lågspänning.

Vad vi arbetar med:

Sektionen lägger ner mycket av arbetet på att informera främst: tekniker, yrkeslärare och ungdom om hydrogen- samhället och dess möjligheter

Vi arbetar tillsammans med CET=Centrum för Ekologisk teknik framöver för att inhandla en mindre bränslecell(1kW) på andelsbasis.
Den som är intresserad kan anmäla sig till oss för mer information). Bränslecellen skall så långt det är möjligt försörjas med vätgas från lokalt producerad "flödande energi"
Vår sektion informerar dig om kurser, utbildning, tipsar om arbeten och ger dig nyheter om infrastrukturen på vätgasområdet i Sverige och i våra nordiska grannländer. Hör av dig. BLI MEDLEM. Vi finns för dig. Förutom i tidningen Förnybar Energi & Energieffektivisering kan du få nyheter och sammanfattningar i CETs nyhetsbrev www.ekocentrum.se.
Det mesta av utveckling för vätgas sker f.n. i Västsverige mycket tack vare våra kontakter med Norge och Danmark där man kommit en bra bit på väg (se våra länkar)

Andra intressanta sidor är www.zero.no och www.h2logic.com

Medlemskap
Medlemsavgift 350 kr/år. Betalas till postgiro 6 78 57-3 (SERO).

Ordförande
Kjell Mott
Orustgatan 18 F,414 74 Göteborg
Telefon: 031-24 86 80, E-mail: kjellmott@yahoo.se

 

Framtida fossilfria drivmedel i Sverige.

Har vätgasen en plats? Jag har sammanställt några diskussionspunkter, för att få en överblick. Övergången till fossilfria drivmedel är allas angelägenhet. Ddt är f.a. tystnaden kring vätgas i Sverige som har aktiverat mig. Siffrorna är ur officiell statistik, från bloggar, intervjuer med representanter från olika institut och industrier. Egenuträknade siffror förekommer också. I några fall finns diskrepanser som jag inte nu kan reda ut. Kostnaden för elektrolytiskt framställd vätgas anges till 12 dollar/kg i USA (NREL, Wipke), men om man räknar på elpriset 1kr/kWh i Sverige blir det 50 kr/kg för elektrolytiskt framställd vätgas. Om Sveriges totala elenergiförbrukning är 150 TWh/år, kan då biogasen verkligen ge 75 TWh/år?
Läs mer här


BRÄNSLECELLSBUSSAR I TRAFIK I OSLOOMRÅDET

 En glädjande miljönyhet nyhet från Norge. Läs mer på www.zero.no gå in på Hydrogen och ta del i en framsynt utveckling, som vi Sverige fuskade bort i Stockholm (SL) för ett par år sedan 
 

Bränslecellskonferens 2015 -12 -10

Du hittar alla presentationerna från konferensen längre ner men först ett personligt förord från Kjell Mott - SERO väst

När det gäller H2 systemen så tycker jag mig märka ett par ting. Från Utopi och magra sakuppgifter är vi nu på fast mark. Vätgasbelackarna måste ta sig an uppgiften att svälja den egna förtreten Personbilar( Vätgasbränsleceller) levereras i en allt raskare takt Standarder och tekniköverföring börjar fungera. Detta har till stora delar sin grund i oron för obalansen i klimatet. Utsläppsfria transportfordon går fria från kritik,eller med Peps Persson ord 0 gånger 0 är noll. Undertecknad har med Tegström i minnet tagit upp hur viktigt det är att fritidsbåtar och mindre färjor tas med i diskussionen. Det är betydligt enklare och billigare att sätta in bränsleceller/elmotor i en fritidsbåt än i en personbil. Den skada buller och oljespill orsakar vattenlevande djur,växter och kretsloppet i en vattenmiljö är om man skall få till det med en fras "försvinnande stor" Att se hav ,sjöar, floder, åar och kanaler som en soptunna och plats för avfall börjar slå tillbaka på oss människor. Med en saklig forskning och nya forskningsrön, så kan man se möjligheterna i ett bredare perspektiv. Tack och lov stannar då de värsta och mest storstilade idéerna på papperet. Bruksvärdet och nyttan för brukarna ger utrymme för det småskaliga med stor kontaktyta brukarna emellan. Man kan börja med det uppdämda behovet av att förse,fritidsbåtar,gräsklippare,jordfräsar pumpar mm med el från bränsleceller. Att förse en sommarstuga med elenergi(kanske reservkraft) går bra genom att låta fritidsbåten eller gräsklipparen gå på tomgång och leverera energi (el och 80 gradigt absolut rent vatten) Så kan vi med ett systemskifte göra oss av med flera problem samtidigt.
Kjell Mott SERO Västra Götaland 
Prestentationerna från Energiforsks Bränslecellskonferens hittar du HÄR


EKOPARK, STRÖMSTAD  

Dansk udviklingssamarbejde skal sikre forureningsfri brintdrevne gaffeltruck

Gaffeltruckproducenten DanTruck A/S og virksomheden H2 Logic A/S har indgået en samarbejdsaftale om udvikling og kommercialisering af forureningsfri brintdrevne gaffeltruck. Läs mer